Meer verkopen? Zo schrijf je een ijzersterke caption op Instagram

Instagram is hét platform voor ondernemers om laagdrempelig connectie te maken met potentiële klanten. Dat kan via Stories, maar zeker ook via de captions. Maar ja: hoé schrijf je een goede Instagram caption die ook nog eens reacties oplevert? In deze blog geef ik 3 tips die ervoor zorgen dat jouw captions eruit springen.

Hoe schrijf je een goede Instagram caption


Voordat je begint, kijk eerst wat er al goed werkt op jouw account. Duik even in de statistieken: welke posts leverden veel reacties op? Over welke onderwerpen schreef je in die posts? Zijn ze persoonlijk? Is het juist een post met veel waarde. Succes zorgt meestal voor meer succes. Kijk dus eerst wat er al goed werkt en ga daar – in combinatie met de onderstaande tips – op door. 

1. Denk twee keer zo lang na over de eerste zin


Hoeveel tijd besteed jij aan de eerste zin van een caption? En hoeveel tijd aan de rest van jouw tekst? Ik kan me zo voorstellen dat die verhouding 20-80 is. 20 procent van de tijd aan de eerste zin (of minder) en 80 procent aan de rest van de caption. Draai dat eens om.

De eerste zin van de caption is het belangrijkste. De combinatie van jouw foto en die zin zorgt ervoor dat mensen de caption ‘uitklappen’ en doorlezen. Als jouw eerste zin dus niet uitnodigt om door te lezen kan je nog zo’n killer van een caption hebben, maar dan leest niemand hem. Zonde toch? Besteed daarom meer tijd aan je eerste zin. Vraag je altijd af: triggert deze zin mensen om door te lezen? Zo nee: hoe kun je dat wel bereiken? Je hoeft niet ‘schreeuwerig’ te zijn of alleen maar keiharde statements te maken, maar de eerste zin moet wel nieuwsgierig maken naar meer.

2. Maak het je volgers makkelijk om te reageren


Wees eerlijk: heb jij weleens aan het einde van je caption een vraag gesteld ‘omdat je ook nog wat moest vragen?’ Heel begrijpelijk. We’ve all been there. Maar vanaf nu niet meer. Volgers prikken daar dwars doorheen.

Als je een caption hebt geschreven, denk dan eens na: wat wil ik écht weten van mijn volgers? Stel een oprechte vraag, want daar maak je oprechte connectie mee. Stel ook een vraag die makkelijk te beantwoorden is. Dat zorgt er namelijk voor dat de drempel om te reageren laag is. Je zult zien dat jouw volgers dat dan ook sneller doen.

Lees ook
Zo voorkom je tikfouten in jouw teksten

3. Denk altijd aan je klant


Het klinkt misschien raar op een platform als Instagram, maar het gaat niet om jou. Ook al sta je op alle foto’s en ben je iedere dag met je hoofd op Stories. Het gaat om je klant. Die moet centraal staan op jouw account. Tenminste: wel als je iets wilt verkopen. Verkoop je niets? Dan nog heb je lezers van jouw content. Zet dan die centraal.

Dat betekent niet dat je geen persoonlijke verhalen kunt delen. Sterker nog: doe dat vooral wel. Daar maak je connectie mee. Maar zorg ervoor dat het niet alleen jouw verhaal is, maar dat je klant er ook iets aan heeft. Deel bijvoorbeeld inspiratie, een tip, of iets herkenbaars voor je klant zodat ze weten dat ze niet alleen staan in bepaalde dingen.



Stop jij nu veel tijd in je captions, maar leveren ze weinig reacites op? Heb je het idee dat jouw captions niet echt aanslaan bij je volgers? Niet prikkelen? Doe dan nu mee met mijn cursus captions schrijven. Hierin leer je van jouw captions echte must-reads te maken die interactie opleveren en barsten van jouw persoonlijkheid. Zodat jij vanuit daar kunt verkopen aan je ideale klanten. 


Afkijken hoe ik het doe? Volg me alvast op Instagram. Als je nog een vraag hebt over de blog, stuur me vooral een DM want ik help je graag verder!