Waarom je blog een goede kop nodig heeft (en hoe jij die schrijft)

Yes, je leunt trots achterover en kijkt met een tevreden gezicht naar je scherm. Jouw blog is klaar en je kan hem op je website plaatsen. Totdat je ineens begint te zweten: shit, er moet nog een kop boven. Hoe schrijf je een goede kop? Je vingers zweven boven het toetsenbord, maar je kunt niets verzinnen. Je besluit de werktitel te gebruiken en de blog online te slingeren. Je hebt er immers al zolang aan gewerkt.

En dan gebeurt er…. niets.

Geen clicks. Geen lezers. Geen interactie. Niks. Nada. Je zucht. Al die moeite voor niks. Misschien moet je maar stoppen met bloggen.

Of misschien.. moet je net zoveel aandacht en tijd besteden aan de kop van je blog, als aan de inhoud.

Hoe schrijf je een goede kop

Want een goede kop boven een blog is van levensbelang. Cruciaal. Een goede kop kan het verschil maken tussen duizenden lezers en geen. Hoe dat zit leg ik uit in deze blog. Uiteraard geef ik daarna tips voor een sterke kop zodat jouw blog voortaan wél die lezers trekt die je zo graag wilt.

Je hebt dit zelf vast meegemaakt: je scrollt door je favoriete nieuwsapp en klikt een paar artikelen aan. Heb je je weleens gerealiseerd dat je dit doet op basis van de kop? Dat is namelijk het enige wat je leest. Die kop haalt je over om het hele artikel te lezen of de kop zorgt er juist voor dat je doorscrollt naar het volgende artikel. Natuurlijk heeft het ook met interesse in het onderwerp te maken, maar over het algemeen bepaal je op basis van de kop of je iets gaat lezen, of niet.

Geheim goede kop

Als je dus geen ijzersterke kop boven je artikel hebt, gaat niemand dat artikel lezen. Ze scrollen – net als in de nieuwsapp – gewoon door. Zeker als mensen op een bepaald onderwerp zoeken via Google, krijgen ze meteen tien resultaten te zien. Dat zijn tien ‘koppen’. Je moet zorgen dat jouw kop eruitspringt, anders is de kans groot dat jouw lezers op het artikel van een ander klikken.

Lees ook
Meer verkopen? Zo schrijf je een ijzersterke caption op Instagram

Hoe schrijf je een goede kop? Een kop die lezers trekt? Allereerst een waarschuwing: schrijf geen clickbait. Een clickbait is een kop die ’te mooi om waar te zijn’ is. Bijvoorbeeld: met deze tactiek verdien je een miljoen euro in een maand. Als in deze blog tips staan die iedereen kent (iets flauws als: win de staatsloterij) dan zullen je lezers teleurgesteld zijn. Gevolg? Ze vinden je onbetrouwbaar en zullen geen andere content meer van je lezen. Als je een kop boven je blog zet, moet je dus altijd zorgen dat jouw artikel deze kop waarmaakt.

Tips voor een goede kop

Een strategie voor een goede kop die vrijwel altijd werkt is het gebruik van signaalwoorden. Dat zijn woorden als: op deze manier, deze, waarom, dit is hoe. Deze techniek heb ik voor dit artikel ook gebruikt. In deze kop zitten twee signaalwoorden die nieuwsgierig maken én een uitleg beloven. En gelukkig komt die er in deze blog zodat het geen clickbait is.

Een tweede strategie is het schrijven van koppen met emotie. Allereerst moet je kop duidelijk zijn. Maar daarnaast wil je dat deze emotie oproept: of deze positief of negatief is maakt niet uit. Ik had bijvoorbeeld in de kop van dit artikel kunnen zetten: Met deze drie tips schrijf je goede koppen die eindelijk lezers opleveren. Door het toevoegen van het woordje ‘eindelijk’ roep je een bepaalde emotie op. Wat ik ook had kunnen doen: Met deze drie tips voor goede koppen heb je nooit meer blogs zonder lezers. Door het toevoegen van ‘nooit meer’ of ‘eindelijk’ speel ik in op de emotie (de frustratie) die mensen nu hebben.

Brainstormen

Een laatste tactiek is om een lezer direct aan te spreken in de kop. Ook dat heb ik in de kop van dit artikel gedaan. Er staat ‘hoe jij die schrijft’ waarmee ik je direct aanspreek. Dit kun je bijvoorbeeld ook doen met: 5 manieren waarop jij volgende week nog meer omzet kunt halen. 4 poses waarmee jij op je volgende shoot krachtig op de foto staat.

Extra tip: je hoeft het wiel niet iedere keer opnieuw uit te vinden. Great copy leaves clues. Oftewel: als je ergens een goede kop ziet, sla deze dan op. De volgende keer dat jij een kop moet verzinnen bij een blog kun je inspiratie uit dit lijstje halen. Misschien kun jij net zo’n constructie gebruiken als een van je inspiratie-koppen.

En weet: een goede kop kost tijd. Die schrijf je niet in één keer. Neem daarom voordat je je blog online zet de tijd om te brainstormen over een kop. Schrijf 4 of 5 mogelijke opties op en kies de beste daarvan uit. Als je over een kop nadenkt, komen er vaak betere opties naar voren. Of wie weet is een combinatie van twee van jouw koppen wel de gouden zet.

Wil je dat ik met je meedenk over een goede kop voor je blog? Zodat jouw blogs voortaan écht lezers trekken? Stuur me een DM op Instagram en krijg het aanbod van mijn feedbacksessies vrijblijvend in je inbox!