Shinen in een tijdschrift? Zo kom je met jouw bedrijf in de media

Met je bedrijf in de media komen is een droom voor veel ondernemers. Het is goed voor je expertstatus en je kan er veel nieuwe klanten mee trekken. Maar hoe kom je met je bedrijf in de media? Hoe zorg je ervoor dat jouw verhaal in een tijdschrift, krant of online verschijnt? In deze blog leg ik het uit. 

Als freelancejournalist schrijf ik artikelen voor onder andere LINDA.nl, Glamour, AD en Nu.nl. Daardoor weet ik precies waar journalisten naar op zoek zijn. En hoe je media het beste kunt benaderen. Ik heb zelf immers lang aan de kant van de journalisten gestaan – en sta dat nu nog wel eens. 

Hoe kom je met je bedrijf in de media

Voordat je in de media komt, is het belangrijk om te bepalen hoé je precies in een tijdschrift of krant wilt staan. Als expert in jouw vakgebied? Of juist als ervaringsdeskundige over een bepaald onderwerp? Wil je bijvoorbeeld geïnterviewd worden als burnout-expert of wil je als ervaringsdeskundige vertellen over hoe jij met je burn-out omging? Denk eerst na op welke manier je jezelf wilt profileren voordat je de volgende stappen zet.

Wanneer je weet op welke manier je in de media wilt komen, is het belangrijk om veel zichtbaar te zijn. Een goede manier daarvoor is social media, maar ook bloggen op je website helpt enorm. Journalisten zoeken vaak online als ze een bepaalde (ervarings-)deskundige nodig hebben. Als jij als portertfotografie-expert gevraagd wil worden, moet je dus op die termen online vindbaar zijn. 

Tips om in media te komen

Verdiep je in SEO (Search Engine Optimization – aka zorgen dat je bovenaan komt in Google) en zorg dat jij vindbaar bent op de onderwerpen waarop jij jezelf profileert. Stel dat je wilt vertellen over het leven met hoogsensitiviteit (omdat jij daarop anderen coacht met je bedrijf) dan moet een journalist bij jou uitkomen als ze zoeken op dit onderwerp. Hetzelfde geldt als je expert bent op het gebied van portretfotografie. Als een journalist ‘expert portretfotografie’ intypt, moet diegene op jouw website belanden.

Extra tip: het helpt om je over bepaalde onderwerpen en kwesties online stevig uit te spreken. Journalisten zijn vaak op zoek naar mensen met een sterke mening en een nieuw geluid. Als jij van mening bent dat een onderwerp helemaal anders aangepakt moet worden, spreek je er dan vooral over uit op social media en in je blogs.

Benaderen van journalisten

Naast goed vindbaar, moet je ook makkelijk te benaderen zijn. Journalisten hebben al-tijd haast. Vaak moet een interview dezelfde dag nog plaatsvinden omdat zij met een deadline werken. Zorg er daarom voor dat je makkelijk te benaderen bent. En nee, een contactformulier is niet genoeg. Geen journalist vult dat in. Zet liever je telefoonnummer of directe mailadres op je website. Wil je dat niet? Je kunt ook verwijzen naar de DM op Instagram.

Natuurlijk is zichtbaar zijn niet de enige manier om in de media te komen. Je kunt ook zelf journalisten benaderen met een goed idee voor een artikel. Let op dat journalisten meerdere van dit soort verzoeken per dag krijgen, dus zorg dat je eruitspringt. Denk niet aan wat jíj́ belangrijk vindt, maar wat voor een journalist relevant is. Speel in op de actualiteit en vertel bijvoorbeeld in welke rubriek van het medium jouw verhaal goed zou passen. Denk mee met de journalist.

Noemen van je bedrijfsnaam

Benader journalisten ook het liefst persoonlijk. Zoek uit wie voor welke redactie werkt en probeer het e-mailadres of social media van diegene te achterhalen. Schrijf een persoonlijke mail – niet één mail die je naar tien journalisten stuurt – voor meer succes. Een andere manier om makkelijk in contact te komen met journalisten is de Facebookgroep RuM (Roept U Maar). Hierin plaatsen journalisten regelmatig oproepjes voor interviewkandidaten.

Lees ook
Meer verkopen? Zo schrijf je ijzersterke captions op Instagram

Een laatste tip: staar je niet blind op het noemen van je bedrijf. Journalisten willen ‘reclame’ voorkomen en zijn daarom niet altijd happig op het noemen van de naam van je bedrijf. Vraag natuurlijk altijd of dit vermeld kan worden, maar als het niet kan vertel dan alsnog je verhaal. Mijn ervaring leert dat mensen die écht geïnteresseerd zijn in wat jij doet je wel opzoeken. En daarbij is een interview altijd goed voor je expertstatus, of de naam van je bedrijf er nou in staat of niet.