Zo schrijf je een (authentieke én lekker verkopende) salespagina

Salespagina’s. Als ondernemer kun je er bijna niet omheen en toch ken ik weinig mensen die ze uit hun vingers laten rollen alsof het niets is. Salespagina’s zijn misschien wel de moeilijkste teksten die je schrijft in je bedrijf. Maar misschien ook wel de belangrijkste. Het zijn de teksten die ervoor zorgen dat mensen overgaan tot een aankoop. Dat de euro’s op de bankrekening binnenkomen. Niet zo fijn als je daarop vastloopt. Maar er zijn een paar tips die je snel op weg helpen bij een salespagina schrijven. Ik deel ze met je in deze blog.

Salespagina schrijven

Laten we beginnen met de opbouw. Er bestaan veel verschillende soorten templates voor de opbouw van een salespagina. Zelf ben ik geen fan van een template, omdat ik liever geen standaard salespagina wil. Ik heb de salespagina’s die beginnen met ‘herken je dit’ en ‘hoe zou het voelen als…’ nu wel gezien.

Maar zo’n template is natuurlijk wél handig om als leidraad te gebruiken bij het schrijven. Qua opbouw is er weinig goed of fout in een salespagina: je kunt beginnen met het omschrijven van een herkenbare situatie voor je klant, maar je kunt net zo goed starten met het noemen van drie sterke punten van je product. Doe vooral wat goed bij jou past.

Dat klinkt misschien nog wat abstract, daarom een tip: bekijk salespagina’s van andere bedrijven (mogen concullega’s zijn, maar ook in een andere branche) en vooral de salespagina’s van producten die jij gekocht hebt. Wat sprak je daarin aan? Heeft die pagina een opbouw die ook bij jouw product of dienst past? Of zou jij het net wat anders doen? Door te kijken naar het werk van anderen kom je er vanzelf achter wat jij wel/niet goed vindt. Zo ontwerp je als het ware je eigen ‘template’ voor een opbouw.

Wat je in ieder geval wilt benoemen op een salespagina:

  • Wat is de situatie of het probleem van jouw klant nu
  • Hoe lost jouw product/dienst dit op
  • Waarom moeten mensen bij jou/jouw bedrijf zijn en niet bij een ander
  • Wat krijg je praktisch (denk bij een traject aan x aantal calls of WhatsAppsupport, denk bij producten aan hoe het ingepakt zit, of er batterijen bijzitten etc.)

Zorg dat je klant zich aangesproken voelt

Als globaal de opbouw van jouw salespagina weet, is het tijd om te schrijven. Bij het schrijven van de tekst wil je echt in het hoofd van je ideale klant duiken. Waar zit hij/zij nu mee? Hoe voelt dat? Zorg dat klanten zich écht aangesproken voelen en denken: wauw, ze heeft het over mij. Dat is précies hoe ik me voel.

Dit doe je onder andere door het gebruiken van specifieke voorbeelden en het schetsen van situaties. Klein voorbeeld: stel jouw ideale klant is iemand die wel wil sporten, maar zo’n druk leven heeft dat ze de motivatie niet vindt. Dan kun je zo’n salespagina bijvoorbeeld beginnen met:

Eigenlijk wilde je sporten, de sporttas stond al klaar bij de deur. Maar hij staat er nog steeds. En jij ligt vanaf de bank toe te kijken. Morgen ga je écht. Vandaag was er gewoon even geen puf. Na een drukke dag werken én de kinderen ophalen ben je blij dat je op de bank ligt onder een dekentje. Even niks.

Dit is waarschijnlijk een heel herkenbare situatie voor jouw ideale klanten. Daardoor voelen ze zich aangesproken en zijn ze sneller geneigd om iets van jou te kopen. Jij snapt immers precies hoe zij zich voelen.

Wees concreet

De tweede tip voor een salespagina schrijven, gaat over concreet zijn. Je wilt een potentiële klant precies duidelijk maken wat ze krijgen en hoe. Dat doe je bijvoorbeeld door alles over je product of dienst te vertellen (hoe groot is het, hoe is het verpakt, hoeveel calls krijg je, is de cursus in video of tekst) maar ook door heel concreet te zijn in wat het ze oplevert.

Ik zie dat ondernemers regelmatig de zin ‘meer klanten’ op hun salespagina schrijven, maar wat zijn meer klanten precies? Eén nieuwe klant, of honderd? Een ander voorbeeld ‘zodat je in je kracht staat’. Maar wat betekent dat precies? Doen ze dan precies waar ze vroeger van droomden? Of voeren ze alleen maar de skills uit waar ze goed in zijn? Dit kan honderd kanten op.

Nog eentje die ik vaak tegenkom: ‘meer geld’. Wat is meer geld? En waar zou je klant dat aan uitgeven? Vaak gaat het niet eens zozeer om geld, maar om wat je ermee kan. Het is veel sterker om op een salespagina te zetten dat ze 1000 euro per maand extra verdienen zodat ze minder uren kunnen werken. Of zodat ze drie keer per jaar op vakantie kunnen zonder zorgen. Ik noem maar iets. Check je salespagina’s na het schrijven op dit soort ‘vaagheden’ en vervang ze door concrete zinnen en voorbeelden.

Keep it personal

Een laatste tip voor een salespagina: wees jezelf. Ja, de salespagina’s gaan voor het grootste deel over jouw klanten. Maar die klanten willen wel met joú samenwerken. Ze kunnen dat coachingstraject of babyrompertje op iedere site bestellen, maar ze moeten voor jou kiezen. Zorg daarom dat je jezelf ook laat zien op je salespagina. Dat kan met een foto en een stukje tekst over jezelf, maar het kan ook door jouw persoonlijkheid in de teksten te leggen. Heb je veel humor? Zorg dan dat er ook een grapje op je salespagina staat. Ben je heel enthousiast? Dan moet het enthousiasme ook van je salespagina afspatten.

Kort samengevat: let bij het salespagina schrijven op de opbouw en inhoud, maar kijk ook naar de manier waarop je schrijft. En weet: een salespagina schrijven is knap lastig. Het is niet erg als je dat niet in een uur lukt, of in een dag. Wees lief voor jezelf en blijf proberen en verbeteren. En als de tekst niet aanslaat, probeer je iets anders. En uiteindelijk vind jij precies de woorden waarvan je klanten helemaal áán gaan. En waardoor ze kopen.

Kun je hier hulp bij gebruiken? Neem een kijkje bij mijn 1:1 traject waarin we – naast nog véél meer – samen jouw salespagina’s aanpakken. Zodat jij schrijft als jezelf én daarmee verkoopt. Kun jij ook fijn ‘meer geld’ verdienen 😉

Meer van mij zien? Volg me dan op Instagram @writealotte.