Zo schrijf je een goede over mij pagina (ook als je dat nu lastig vindt)

Het is een van de meest gelezen pagina’s op je website: de over mij pagina. Maar voor ondernemers zelf vaak de lastigste pagina om te schrijven. Wat vertel je wel? Wat niet? Is het niet te langdradig? Of veel te kort door de bocht? En moet je nou ook een beetje verkopen of gaat het juist alleen om jou? En wanneer ben je aan het opscheppen en wanneer vertel je gewoon hoe het zit? Kortom: die over mij pagina is soms een pain in the ass. Maar met deze tips moet het lukken een lekkere over mij pagina te schrijven.

Over mij pagina schrijven

Wat ik als eerste wil meegeven: het is een belangrijke pagina, maar het is ook weer niet zo dat die in één keer spot-on moet zijn. Je mag best een eerste versie maken, die online zetten en hem na een paar weken weer aanpassen. Het hoeft niet in één keer goed. Dat kan ook helemaal niet. Maar zorg wel dát je deze pagina hebt. Dit is namelijk de pagina waar mensen naartoe gaan als ze je beter willen leren kennen. 

Ze hebben bijvoorbeeld een blog gelezen, of iets over je aanbod gehoord en denken: goh, klinkt leuk. Ik ben geïnteresseerd. Maar wie is hij/zij nou helemaal? Waarom zou ik die van diegene moeten kopen? Dit is dus de pagina waar je én laat zien dat jij de expert bent in jouw vakgebied, maar ook een persoonlijke connectie maakt door iets over jezelf te vertellen. Over waarom je doet wat je doet en wat je belangrijk vindt in het leven. 

Maak het persoonlijk

Let er dus op dat je deze pagina lekker persoonlijk maakt. Je mag écht iets van jezelf delen (je hele privéleven hoeft niet op straat) maar het is fijn als we je een beetje leren kennen. Dat doe je door over je bedrijf te praten, maar ook door over je hobby’s te vertellen en wat je buiten je werk om graag doet.

That said: over naar de praktische kant. Hoe schrijf je nou een goede over mij pagina? 

Om te beginnen is het handig om wat onderzoek te doen. Wat voor ‘over mij pagina’s’ van andere ondernemers en bedrijven spreken jou aan? Je kunt in je eigen branche kijken, maar doe dat zeker ook daarbuiten. Waarom vind je dit tof? Als je alle positieve punten opschrijft (en ook meteen wat je niét goed vindt) krijg je voor jezelf een duidelijker idee hoe jouw over mij pagina eruit moet komen te zien. 

Lees ook
Zo schrijf je een (authentieke én lekker verkopende) salespagina

Kijken bij anderen is niet om af te kijken en te kopiëren, maar vooral om inspiratie op te doen. Spreekt een lange over mij pagina je aan? Wil je alles weten van een ondernemer van jeugd af aan, of alleen de hoofdlijnen? Merk je dat foto’s goed werken, of wil je het liever om het verhaal laten draaien? Zie je goede verhaallijnen waarvan je denkt: dat is tof voor mijn bedrijf. Of dingen waar je juist compleet op afknapt? Schrijf het allemaal op!

Nu je een idee hebt van de vorm, is het tijd voor de inhoud. Ik gebruik voor mijn klanten meestal twee manieren om die te schrijven:

1. Schrijf een brief aan een goede vriendin/potentiële klant/buurvrouw


Het maakt niet uit aan wie, maar doe alsof je een brief schrijft waarin je jouw ondernemersverhaal vertelt. Welke dingen zou je wel aan diegene vertellen? Welke zou je weglaten? Welke gebeurtenissen noem je? Welke voorbeelden? Schrijf alles op met als doel dat diegene een goed beeld van jou krijgt. 

Het voordeel van deze techniek is dat de tekst vaak heel natuurlijk uit je vingers komt. Daarin voel je vanzelf aan of bepaalde gebeurtenissen en verhalen relevant zijn voor de over mij pagina of niet. En als je doet alsof je het aan iemand vertelt die je kent, schrijf je vaak op een meer persoonlijke manier en meer als jezelf. En dat brengt je weer dichter bij die connectie met je lezer. 

2. Interview jezelf

Sommige mensen vinden het lastig om zomaar uit het niets te schrijven. Als jij tot die categorie behoort, kun je jezelf interviewen voor een over mij pagina. Schrijf wat vragen op en doe alsof iemand anders die aan je stelt (je kunt ook letterlijk een familielid of goede vriend(in) vragen dit voor je te doen). Lastig welke vragen je moet stellen voor zo’n pagina? Ik help je op weg:

  • Wanneer begon je met ondernemen? Waarom?
  • Wat was het specifieke moment waarop je dacht: nú doe ik het?
  • Wat verwachtte je van ondernemen voordat je begon? Is dat nu anders?
  • Wat was je grootste struggle? 
  • En je grootste les?
  • Wat waren de hoogtepunten in je ondernemersreis so far? Benoem specifiek voorbeelden van momenten. 
  • En de dieptepunten?
  • Waar sta jij voor als ondernemer? Geloof je in high end? Juist in cursussen? Groepsprogramma’s? Alleen 1:1? Een duurzaam bedrijf? Waarom? Waarom doe jij wat je doet op die manier? 
  • Hoe help jij mensen?
  • Waar sta je voor als mens? Denk hier echt even over na. Wat zijn jouw kernwaarden? Niet die van je bedrijf, maar van jou. Wat vind jij echt belangrijk in het leven? Waar gaat je hart sneller van slaan?

Wees ook eerlijk: niemand gelooft dat alles 500 procent geweldig is in je leven. Sterker nog; waarom denk je dat karakters in films en series altijd een dark side hebben of een probleem uit hun verleden waar ze mee struggelen. Dat maakt ze menselijk en relatable. Precies wat je wilt.

Over mij pagina

Als je je over mij pagina moet schrijven, ga dan eerst wat onderzoek doen en gebruik daarna een van de twee technieken om de pagina te schrijven. Houd het persoonlijk, schrijf als jezelf en probeer zoveel mogelijk concrete gebeurtenissen en voorbeelden te noemen. Dat maakt het een levendig verhaal dat leuk is om te lezen. Let wel op dat je de tekst relevant houdt voor je doelgroep. Zij hoeven niet iedere stap van peuter tot volwassene te kennen. Of alle ups en downs sinds je bent begonnen met ondernemen.

Benieuwd geworden naar mijn over mij pagina? Die lees je hier

Ben je nu klaar met je pagina, maar vraag je je af of het écht een pakkende tekst is die jouw klanten aanspreekt? Ik kijk met alle liefde met je mee naar jouw pagina en geef er feedback op. Stuur een mailtje naar write@lottekuipers.nl of een DM op Instagram (@writealotte) en dan kijk ik wat ik voor je kan doen!