Zo schrijf je een goede over mij pagina (ook als je dat nu lastig vindt)
Het is een van de meest gelezen pagina’s op je website: de over mij pagina. Maar voor ondernemers zelf vaak de lastigste pagina om te schrijven. Wat vertel je wel? Wat niet? Is het niet te langdradig? Of veel te kort door de bocht? En moet je nou ook een beetje verkopen of gaat het juist alleen om jou? En wanneer ben je aan het opscheppen en wanneer vertel je gewoon hoe het zit?
Kortom: die over mij pagina is soms een pain in the ass. Maar met deze tips moet het lukken een lekkere over mij pagina te schrijven.
Over mij pagina schrijven
Wat ik als eerste wil meegeven: het is een belangrijke pagina, maar het is ook weer niet zo dat die in één keer spot-on moet zijn. Je mag best een eerste versie maken, die online zetten en hem na een paar weken weer aanpassen. Het hoeft niet in één keer goed. Maar zorg wel dat je deze pagina hebt. Dit is namelijk de pagina waar mensen naartoe gaan als ze je beter willen leren kennen.
Ze hebben bijvoorbeeld een blog gelezen, of iets over je aanbod gehoord en denken: goh, klinkt leuk. Ik ben geïnteresseerd. Maar wie is hij/zij? Waarom zou ik die van diegene moeten kopen? Dit is dus de pagina waar je én laat zien dat jij de expert bent in jouw vakgebied, maar ook een persoonlijke connectie maakt door iets over jezelf te vertellen.
Maak het persoonlijk
Let er dus op dat je deze pagina lekker persoonlijk maakt. Je mag écht iets van jezelf delen (je hele privéleven hoeft niet op straat) maar het is fijn als we je een beetje leren kennen. Dat doe je door over je bedrijf te praten, maar ook door over je hobby’s te vertellen en wat je buiten je werk om graag doet.
Je kunt je over mij pagina ook heel goed gebruiken om jezelf duidelijk te positioneren. Waarschijnlijk zijn er meerdere ondernemers die precies hetzelfde doen als jij (er zijn ook veel meer schrijfcoaches). Maar wat maakt werken met jou anders? Zit dat ‘m in de manier waarop je werkt? Je achtergrond? Je benadering?
Om in mijn eigen voorbeeld te blijven. Ik ben schrijfcoach, maar ik heb geen achtergrond in marketing en communicatie – zoals veel anderen hebben – maar in journalistiek. Daarnaast onderscheid ik me duidelijk door heel vlot te schrijven en weg te blijven van het standaard marketingblabla als ‘impact maken’, ‘financiële overvloed manifesteren’ en ‘one of a kind aanbod’. Ik zorg er dus voor dat dit zéker terugkomt op mijn over mij pagina.
Hoe schrijf je een over mij pagina praktisch?
That said: over naar de praktische kant. Hoe schrijf je nou een goede over mij pagina?
Om te beginnen is het handig om wat onderzoek te doen. Wat voor ‘over mij pagina’s’ van andere ondernemers en bedrijven spreken jou aan? Je kunt in je eigen branche kijken, maar doe dat zeker ook daarbuiten. Waarom vind je dit tof? Als je alle positieve punten opschrijft (en ook meteen wat je niét goed vindt) krijg je voor jezelf een duidelijker idee hoe jouw over mij pagina eruit moet komen te zien.
Lees ook
Zo schrijf je een (authentieke én lekker verkopende) salespagina
Kijken bij anderen is niet om af te kijken en te kopiëren, maar vooral om inspiratie op te doen. Spreekt een lange over mij pagina je aan? Wil je alles weten van een ondernemer van jeugd af aan, of alleen de hoofdlijnen? Merk je dat foto’s goed werken, of wil je het liever om het verhaal laten draaien? Zie je goede verhaallijnen waarvan je denkt: dat is tof voor mijn bedrijf. Of dingen waar je juist compleet op afknapt? Schrijf het allemaal op!
Nu je een idee hebt van de vorm, is het tijd voor de inhoud. Ik gebruik voor mijn klanten meestal twee manieren om die te schrijven:
1. Schrijf een brief aan een goede vriendin/potentiële klant/buurvrouw
Het maakt niet uit aan wie, maar doe alsof je een brief schrijft waarin je jouw ondernemersverhaal vertelt. Welke dingen zou je wel aan diegene vertellen? Welke zou je weglaten? Welke gebeurtenissen noem je? Welke voorbeelden? Schrijf alles op met als doel dat diegene een goed beeld van jou krijgt.
Het voordeel van deze techniek is dat de tekst vaak heel natuurlijk uit je vingers komt. Daarin voel je vanzelf aan of bepaalde gebeurtenissen en verhalen relevant zijn voor de over mij pagina of niet. En als je doet alsof je het aan iemand vertelt die je kent, schrijf je vaak op een meer persoonlijke manier en meer als jezelf. En dat brengt je weer dichter bij die connectie met je lezer.
2. Interview jezelf
Sommige mensen vinden het lastig om zomaar uit het niets te schrijven. Als jij tot die categorie behoort, kun je jezelf interviewen voor een over mij pagina. Schrijf vragen op en doe alsof iemand anders die aan je stelt (je kunt ook letterlijk een familielid of goede vriend(in) vragen dit voor je te doen). Beantwoord deze vragen alsof je echt in een interview zit en doe dat lekker uitgebreid.
Als je het moeilijk vindt om te schrijven, kun je de antwoorden ook opnemen op een dictafoon en laten uitschrijven (door een programma). Wanneer je praat kom je soms natuurlijk over en deze zinnen zijn – met een beetje aanpassingen van de uh’s en je zijpaadjes – vaak goed materiaal voor je over mij pagina.
Vind je het lastig welke interviewvragen je moet stellen voor zo’n pagina?
Ik help je op weg met het Over Mij Pagina Template. In dit template deel ik 25 vragen die je jezelf kan stellen om een goede over mij te schrijven.
Je pakt dit template nu voor 47 euro ex btw. Je krijgt:
- Een framework om je over mij pagina te schrijven: stapsgewijs wat erin moet (en op welke plek je dat zet)
- 25+ vragen om jezelf te stellen zodat je jij van de pagina afstraalt
- Focus op connectie met je klant zodat ze supersnel hun winkelmandje afrekenen