3 tips om nooit meer zonder inspiratie te zitten voor je blogs

Je wilt graag waarde delen én meer potentiële klanten aantrekken met je blogs. Natuurlijk heb je genoeg te vertellen, alleen het is soms best lastig om inspiratie te vinden. Waar moet je nú weer eens over schrijven? Met deze drie tips zit je nooit meer zonder inspiratie voor blogs.

1. Haak aan bij de actualiteit

  • Januari is veganuary: de maand van vegan eten
  • In maart is de week van de introverten
  • 4 juni is de dag van de donut

Nu denk je misschien: wat moet ik hier in godsnaam mee? Maar als je creatief denkt kun je hier een heel leuk out of the box onderwerp voor een blog aan koppelen. Heb je een webshop met kleding? Schrijf dan in veganuary over vegan kleding. Ben je een coach? In de week van de introverten kun je volop uitpakken op dit thema. En ben je kapper? Op de dag van de donut deel je een blog hoe je chique kapsel maakt met een haar-donut.

Niet iedere dag, week of maand is geschikt voor een blog, maar sommige zullen dat zeker wél zijn voor jouw business. Het is een beetje Amerikaans, maar neem bijvoorbeeld een kijkje op de site daysoftheyear.com en laat je inspireren. Durf te associeren en zo kom je op de leukste ideeën.

Daarbij veranderen ook de seizoenen ieder jaar. Fotografen kunnen bijvoorbeeld blogs schrijven over hoe je goede foto’s maakt in de winter, coaches op het gebied van burnouts kunnen schrijven over de herfstdip en interieurdesigners schrijven in de lente over hoe je je slaapkamer in lentekleuren inricht. Zie je? Het hoeft niet moeilijk te zijn. 

geen inspiratie schrijven

2. Check je eigen social media en website

Je hoeft het wiel niet iedere keer helemaal opnieuw uit te vinden. Sterker nog: dat is vooral veel werk. Welke blog deed het bijvoorbeeld goed op jouw website? En welke post of story maakte veel los op Instagram? Duik in je statistieken en geef aan goedlopende onderwerpen een andere draai. Kun je iemand anders aan het woord laten? Een expert, of juist een ervaringsdeskundige? Kun je een stappenplan maken bij het onderwerp? Een lijstje bij maken?

Succes geeft meer succes

Op mijn eigen site snowfeels.nl is het artikel over de kosten van skileraar worden een van de meest gelezen blogs. Wat ik daarvan leerde? Mijn lezers zijn geïnteresseerd in geld. Dus schreef ik nog een blog over de fooi die je (al dan niet) krijgt als skileraar. Associeer, denk verder en maak nieuwe content bij onderwerpen die al goed werken. Succes geeft meer succes.

3. Gebruik je omgeving

Dit is de lastigste tip om uit te voeren, maar wel de allerbeste. Gebruik jezelf en de omgeving als inspiratiebron. Dit betekent niet dat je constant ‘aan’ moet staan en alles als potentieel onderwerp moet zien voor een blog. Maar zorg wel dat je jouw antenne daarvoor traint. Vertelt een goede vriendin je dat flared broeken haar nooit staan omdat ze zo klein is? Als styliste schrijf je een blog over hoe kleine mensen tóch flared broeken kunnen dragen.

Zeurt je moeder dat ze nooit leuk op een vakantiefoto staat? Fotografen schrijven een blog met tips voor leuke poses op vakantiefoto’s. Dit soort dingen vertellen mensen je vaak terloops, maar leveren een schat aan informatie op. Like i said, je moet jezelf een beetje trainen, maar naar verloop van tijd word je er beter in. Let op de omgeving om je heen, luister écht naar mensen en wie weet wordt er zo een leuk onderwerp in je schoot geworpen.

Lees ook
Heb je last van het ‘staren naar een leeg Word-document’-syndroom? Zo kom je ervan af

Wat ook helpt? Kom achter je bureau vandaan en ga naar buiten. Wandel een rondje door het park en kijk naar alle mensen die je ziet. Wat zijn ze aan het doen? Hoe lopen ze erbij? Kun je daar wat mee? Ik schreef voor EenVandaag bijvoorbeeld dit verhaal over klussen, omdat ik zag dat er zóveel mensen om me heen hun huis aan het verbouwen waren. Loop door de stad en let op reclames, advertenties, winkels en alles wat je tegenkomt. Overal is inspiratie. Je moet het alleen zién.