Waarom (personal) branding belangrijk is in de teksten voor je bedrijf

Branding in teksten? Waarschijnlijk is het eerste waar je aan denkt bij branding een huisstijl, logo en de kleuren die je kiest voor je bedrijf. Nou klopt dat ook, maar branding is meer dan het visuele plaatje. Het is de identiteit van je bedrijf. Het fundament. Waar je voor staat, wat je belangrijk vindt en wat je als ondernemer uitstraalt. En daarom wil je dit ook inzetten voor de teksten in jouw bedrijf. In deze blog leg ik uit hoe dat zit.

Laten we beginnen met hoe ik branding zie (want er bestaan nogal wat verschillende opvattingen over de term). Voor mij is branding het fundament van je bedrijf: je kernwaarden. En vanuit deze kernwaarden geef je je bedrijf vorm. Een van mijn kernwaarden is bijvoorbeeld ‘dichtbij’. Daarom geef ik persoonlijk antwoord op vragen en zal je mij op een foto niet snel met een serieuze/afstandelijke blik zien. Ook geef ik in mijn cursussen voorbeelden uit mijn eigen werk, zodat klanten direct van mij kunnen leren.

Branding in teksten

Naast kernwaarden (of simpel gezegd: wat je belangrijk vindt en waar je voor staat) is voor mij ook personal branding een groot onderdeel van branding. Wat straal je uit? Hoe zien anderen jou? Ben je benaderbaar? Warm? Professioneel? Energiek? Nuchter? You name it

Dit laatste onderdeel is vooral belangrijk voor ondernemers die zélf hun bedrijf zijn. Denk aan fotografen, VA’s, coaches en designers. Klanten komen bij hen voor hun dienst, maar óók omdat ze graag samen willen werken.

Personal branding in teksten

Ook voor sommige ondernemers die producten verkopen kan een personal brand verschil maken. Dat hangt er maar net vanaf in hoeverre jij jezelf (of je team) zichtbaar inzet in je bedrijf. Ook daar geldt: klanten kunnen bij tientallen – zo niet honderden – bedrijven geboortekaartjes of skin-care producten kopen, maar ze kopen bij jou om jou!

Voor iedere ondernemer – maar specifiek voor bovenstaande groep – is het belangrijk om na te denken over branding in je teksten. Want ja: het is fijn dat je kleuren hebt gekozen die bij je personal brand passen, of een dienst hebt ontwikkeld waarin jouw kernwaarden tot z’n recht komen. Maar je wilt ook op deze manier communiceren.

Lees ook
Te veel woorden in je teksten? Deze kun je (bijna) altijd schrappen

Voorbeelden

Even een simpel voorbeeld. Stel je voor dat ‘humor’ een van jouw kernwaarden is (of je personal brand). Hoe zou het dan overkomen als jouw teksten best wel basic zijn? Standaard? Er geen enkel grapje in staat? Terwijl als mensen je stories kijken (of een video in je traject) ze volop getrakteerd worden op grapjes.

Of een ander scenario. Een professionele, zakelijke uitstraling is belangrijk voor jou. Maar jouw teksten lezen nog een beetje als een middelbare schoolwerkstuk. Kinderlijk. Dat gaat jouw klanten zeer waarschijnlijk niét aanspreken.

Uit deze voorbeelden wordt één ding duidelijk: het klopt niet met elkaar. Jouw teksten stralen niet uit waar je voor staat. Dat is verwarrend. En verwarde mensen? Die kopen niet. Simple as that.

Daarbij is het ook niet authentiek. Terwijl jouw teksten juist dé plek zijn om jezelf te laten zien. Zodat potentiële klanten die connectie met jou kunnen voelen. Zodat ze uiteindelijk voor jou kiezen en niet voor je concurrent. 

Schrijven en branding

En ja, dit zijn extreme voorbeelden (dan kun je het lekker duidelijk uitleggen) maar dit zit ook in nuances. Mensen kennen mij als enthousiast, warm en eerlijk – ik heb dit gevraagd haha – dus als ik een tikje afstandelijker zou schrijven dan ik normaal doe, voelen mensen dat meteen. En ja, ik heb dit getest: ik kreeg meteen minder interactie en connectie.

Branding is dus niét iets wat je alleen doorvoert in je kleuren, website, logo, bedrijfsvoering, producten en klantenservice. Het is juíst wat je ook doortrekt naar je teksten. Sterker nog: je laat wat liggen als je dat niet doet. Het is een kans om echt jezelf te laten zien, te laten zien waar je voor staat en wie je bent. Zodat klanten mega enthousiast worden en alleen nog maar met jou willen werken!

Hoe doe je dit praktisch?

Ik hoor je nu bijna denken: oké, superleuk. Maar nog steeds flink abstract. Want hoé doe je dat dan? Die branding in teksten? Het is daarvoor allereerst zaak om op een rijtje te hebben wat je precies belangrijk vindt in je bedrijf. Daarna kun je dit langs je teksten leggen. In hoeverre kloppen die op dit moment wat jouw branding? En als ze nu nog niet uitstralen wat jij wilt, wat moet je dan doen om ervoor te zorgen dat ze wél laten zien wie jij bent en waar voor je voor staat?

Vind je dit lastig? Goed nieuws! Ik heb een online traject ontwikkeld waarin we precies dit doen. Na dit traject heb jij een eigen schrijfstijl ontwikkeld op basis van jouw kernwaarden en personal brand én weet je hoe je deze stijl kunt toepassen om jezelf te laten zien en klanten te trekken. Nieuwsgierig? Hier lees je alles over dit traject

Heb je een vraag over branding in teksten? Stuur me dan vooral een DM op Instagram want ik help je graag!