5 tips voor een ijzersterk e-book (ook als je jezelf niet zo’n goede schrijver vindt)

Een e-book is een ideale weggever voor iedere ondernemer. Je kunt je lezers hiermee écht op weg helpen en het is een laagdrempelige manier om met jou en je manier van werken kennis te maken. Voor veel ondernemers is een e-book ook het begin van een salesfunnel, waarin ze naar een betaald aanbod toewerken. Je wilt dus zeker dat je e-book on point is: het kan ervoor zorgen dat mensen helemaal áán gaan op wat jij te vertellen hebt, maar ook het tegenovergestelde kan gebeuren. Daarom deel ik in deze blog hoe je een goed e-book schrijft.

Kleine tip vooraf: ook al ís je e-book misschien gratis, je moet het toch aan je lezers verkopen. Je vraagt misschien geen geld van ze, maar ze moeten wel tijd investeren om jouw e-book te lezen. Behandel het daarom als een betaald aanbod (wat je ook verkoopt). Daarmee zul je meer succes hebben!

Ebook schrijven

Voordat je begint met een ebook schrijven is het belangrijk goed op een rijtje te hebben welke informatie je aan de lezers kwijt wilt. En in welke volgorde. Maak voor je start met schrijven een globale opbouw. Welke tips wil je geven? Welke stappen moeten mensen ondernemen? Welke informatie wil je delen? Welke technieken?

Probeer in je e-book een goede balans te vinden tussen mensen iets nieuws leren, maar ze niet meteen overwhelmen met informatie. De meeste mensen die jouw e-book downloaden zijn geen experts in jouw vakgebied. Houdt het daarom simpel, maar geef wel veel waarde. Ik geloof niet in ’te veel kennis weggeven’. Ik zie het zo: als ik al zoveel informatie van iemand gratis krijg, hoe goed moet het betaalde aanbod dan wel niet zijn? Dat is ook de reden dat ik zoveel gratis informatie in deze blog geef.

Lees meer
Salespagina schrijven? Met deze 4 tips wordt dat een stuk makkelijker

Waar begin je een e-book mee?

Als je een globale opbouw hebt, kun je schrijven. Ik begin een e-book meestal niet met de eerste tip of stap. Voordat ik aan de kern-informatie toekom, ga ik eerst in op waarom deze informatie relevant voor mijn lezers is en waarom ze dat van mij moeten leren. Waarom ik dit doe? Om de reden die ik helemaal het begin gaf: je vraagt tijd van mensen. Door ze bewust te maken waarom ze jouw de informatie in jouw e-book nodig hebben, geef je ze een reden om verder te lezen. Om hun tijd te investeren.

Daarnaast is een e-book een geweldige plek om je lezers kennis te laten maken met jou. Vertel daarom aan het begin iets over jezelf. Dat creëert vertrouwen in de informatie die komt: mensen zullen het sneller ‘van je aannemen’ als ze weten dat je verstand van zaken hebt. Daarnaast leren ze jou kennen en vertrouwen. Ook superfijn als je later een aanbod wilt doen.

Inhoud van je e-book

Na het introduceren van de ‘waarom’ én jezelf, kun je aan de slag met de tips die je wilt delen. Het handigste is om dit onder te verdelen in verschillende stappen/tips zodat het geen lange lap informatie wordt. Ga lekker schrijven en maak er een persoonlijke en enthousiaste tekst van!

Check daarna je tekst: heb je alle informatie erin staan die nodig is om je punt te maken? En vooral: heb je niet veel te veel informatie? Zijpaadjes? Is alles relevant? Soms is het fijn om je e-book een dag (of paar dagen) te laten liggen zodat je er met een frisse blik naar kunt kijken. Het helpt ook om anderen je e-book te laten lezen: vinden zij het duidelijk? Komt alles goed over? Zien ze nog fouten?

Lees meer
Te veel woorden? Deze woorden kun je bijna altijd schrappen

Wat is een goede titel voor een e-book?

En last but not least: de titel van je e-book! Misschien heb je die al in je hoofd, maar als je die nog moet bedenken, doe dat als laatste. Als de tekst van je e-book af is, weet je precies welke titel de lading dekt. Een goede titel vertelt waar het e-book over gaat, maar maakt ook nieuwsgierig tot lezen.

De naam van mijn e-book is: 4 geheimen voor onderscheidende teksten in je eigen stijl. Die titel zegt wat je krijgt: informatie over hoe je schrijft in je eigen stijl, maar door het woord ‘geheimen’ maakt het ook nieuwsgierig: wat zijn die geheimen dan?

Alle stappen op een rijtje:

  1. Maak een globale opbouw van de informatie die in je e-book komt
  2. Begin het e-book met de ‘waarom’: waarom hebben je lezers deze info nodig?
  3. Vertel iets over jezelf voor het vertrouwen
  4. Schrijf de tekst van je e-book (gebruik andere schrijftips van mijn blog!)
  5. Bedenk een sterke titel die nieuwsgierig maakt
  6. Check de tekst: staan er nog fouten in? Heb je geen zijpaadjes?
  7. Design van je e-book: houdt het rustig en overzichtelijk
  8. Publiceren maar!


Succes!


PS: De goede spelling van het woord is e-book, alleen omdat de meeste mensen zoeken op het woord ebook’ in Google wordt het hier door elkaar gebruikt. Dat heb ik gedaan zodat jullie mijn blog wél vinden als je informatie over een ebook schrijven zoekt.